МЕНТАЛЬНЕ ЗДОРОВ'Я

"ПІКЛУВАННЯ ПРО МЕНТАЛЬНЕ ЗДОРОВ'Я МАЄ СТАТИ ЗВИЧНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ КОЖНОГО"

Щорічно 10 жовтня у всьому світі відзначається День ментального здоров'я

✅️Що таке ментальне здоров’я?
Термін «mental health» часто перекладають як «психічне здоров’я», хоча він має дещо ширше значення і включає як емоційне та духовне, так і соціальне благополуччя. За визначенням ВООЗ, психічне здоров’я включає «стан благополуччя, в якому людина реалізує свої здібності, сприйняту самореалізацію, автономію, компетенцію, зв’язок між поколіннями та самореалізацію інтелектуального та емоційного потенціалу. Тобто великою мірою стан людини залежить від низки факторів, зокрема, наскільки добре вона реалізує свої здібності, долає звичайні життєві труднощі, здатна протистояти стресам, продуктивно працювати і робити внесок у свою громаду.
☝️Чого ж прагне наша психіка для благополуччя, психологічного комфорту і здоров’я?
✅️Безпеки, не тільки фізичної, але й психологічної, соціальної;
✅️Поваги до себе, до своїх здібностей, може ще й нереалізованих, до своїх талантів, які треба виявляти й розвивати;
✅️Емоційної підтримки від свого оточення, близьких і колег;
✅️Однодумців, з якими цікаво, з якими можна поділитись своїми думками і які тебе зрозуміють;
✅️Вміння правильно реагувати на стреси, зменшувати негативні наслідки стресу на своє здоров’я, настрій, працездатність.
🔹️ Перейшовши за покликанням ви познайомитесь із теоретичними, практичними матеріали та фотозвітами із заходів практичного психолога Плеханової Т.В. за Всеукраїнською програмою ментального здоров'я "Ти як?": 

НА ЗАМІТКУ БАТЬКАМ :)

    Корисним елементом стабілізації емоційного фону дитини може стати читання.  МОЗ рекомендують батькам звернути увагу на такі видання для дітей:

   Книга про те, як опанувати власний страх і розібратись у власних почуттях. 
    «Ключі сили» – це книга для дітей та підлітків, що розповідає про різноманітні способи, які допомагають зберегти психічне здоров’я, бути успішним та здійснювати свої мрії.
 Книжка відомої української психологині й письменниці Світлани Ройз присвячена темі емоцій та їхньому усвідомленому проживанню дітьми. Як впоратися, скажімо, зі страхом темряви? Як дитина може виявляти свою злість, щоб не поводитися агресивно і водночас не придушувати емоцію всередині? Чому ми сумуємо і чи можна заприятелювати з печаллю? Яким чином сила провини може перетворитися на відповідальність? І чому насправді так важливо отримати силу, яку дає радість? Як навчитися радіти і як радість заряджає нас, немов батарейка?
Скачати книгу: https://findbook.in.ua/books/_kliuchi-sili

    «Таємні історії маленьких і великих перемог» - ця книга покликана  у художній формі пояснити дітям складні питання, що виникають під час нашого досвіду проживання війни, віднайти втрачену силу та опору, а також відчути серцем любов і підтримку одне одного та переконатися, що разом ми сильні! Видання створене для читання та обговорення дорослих із дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку.
Авторка книжки – Таня Стус – українська дитяча письменниця, психологиня.
    Послухати аудіокнигу можна на платформі «АБУК», у розділі «Аудіо» в мобільному застосунку MEGOGO на смартфонах на базі «iOS» та «Android».


    "Лео-Фу, або Я народився собакою" - ця книга про маленького бульдога Лео, який живе у родині, де його всі люблять. Він теж виявляє свою любов, як уміє, але чомусь господарі вважають, що він робить збитки. Тож часто бульдожик чує у свій бік: «Лео, фу!» і навіть вважає, що Лео-Фу — це його ім’я. Одного дня безтурботне життя Лео змінюється: йому доведеться розлучитися з люблячою сім’єю. До того ж Лео тепер ходитиме на справжню, хоч і не звичну для собаки роботу…
Авторка книжки - Валентина Захабура.



    • Книга для малечі, якій довелося поїхати з власного помешкання.                               "Казковий ліс. Пригоди Єнотів-бешкетників" Юлії Оліфер - ця книга про дитинство братиків-єнотиків Морсика і Лютика сповнене шалених пригод і захопливих відкриттів. Розворушити бджолине гніздо, вирушити в мандрівку попри заборону батьків, розгадати, хто намалював веселку… Що може бути цікавіше? Але коли до Казкового Лісу приходить біда, братики з мамою змушені покинути свій дім і відправитись у далеку подорож. Спекотний клімат, незвична їжа і незнайома мова стають для єнотів справжнім випробуванням. Чи вдасться Морсику віднайти нових друзів? Чи не стане повернення додому болісним розчаруванням? Чи таким же Казковим лишиться Ліс після потужного урагану?
    • _____________________________________________

ЯК ПСИХОЛОГІЧНО ПРОТИСТОЯТИ СТРЕСОГЕННОСТІ
ПАНДЕМІЇ

ДОРОСЛИМ

1. Під час епідемії дотримуйтесь рекомендацій ВООЗ.
Знання про те, як правильно поводитися у критичній ситуації, знижує тривогу.
2. Намагайтеся не блокувати свої почуття
Боятися – нормально, відчувати безсилля, сумувати – теж. «Відключити почуття» означає перестати бути в контакті з собою. А це значить, рано чи пізно почуття дадуть про себе знати, тільки їхня сила може стати деструктивною. Легалізація негативних емоцій знижує напругу, психіка перестає «викручуватися» від необхідності постійно тримати почуття під замком.
3. Що робити, якщо тривога зашкалює?
Поглинаючи велику кількість інформації, ми піддаємося так званій соціальній тривозі. Завдяки інтернету і соцмережам, події, що відбуваються на іншому кінці планети, сприймаються так, ніби вони відбуваються у нас вдома. Така розмитість кордонів посилює занепокоєння і почуття незахищеності. Справитися з ними допоможе елементарна інформаційна гігієна. Намагайтеся обмежити кількість інформації, яку Ви споживаєте, зменшіть кількість часу, за читанням новин і в соцмережах.
    4. Знаходьте час тільки для себе і наповнюйте себе ресурсом. Цей пункт особливо важливий для батьків, які перебувають на карантині з дітьми. Турбота про тих, хто від нас залежить – складна фізична і емоційна робота, яка вимагає багато ресурсів. Якщо їх не поповнювати, Ваш сосуд швидко вичерпається, і Ви відчуєте емоційне вигорання. Створіть свій власний щоденний ритуал – займіться тим, що приносить вам задоволення. Спорт, будь-які види творчості, просто відпочинок підійдуть. Головне – щоб у цей час Вас ніхто не чіпав і Ви могли розслабитися на самоті.
    5. Сон. Фізичні навантаження (так-так!). Здорова їжа. Позитивні емоції. Всі ці речі здаються банальними, але допомагають справлятися навіть з сильними стресами. Недостатній сон і погана його якість – один з головних супутників депресії. А безперервний (бажано не менше 8 годинний) сон піднімає настрій, зміцнює пам'ять і знижує больові відчуття. Автор популярної книги «У пастці депресії» Алекс Корб пояснює, як під впливом сильного або тривалого стресу порушується робота мозку і формується «спадна спіраль» депресії. «Зменшити ефект стрес-факторів можна по-різному: фізичною активністю, прийняттям рішень, поліпшенням гігієни сну, споживанням екологічно чистих продуктів, проявом почуття подяки по відношенню до оточуючих і розвитком соціальних зв'язків», – зазначає він. Рекомендую прочитати цю книгу повністю, в ній багато корисних порад про те, як впоратися з депресивними і тривожними станами. До речі,додатковий час для читання і навчання може стати непоганим бонусом під час карантину.

Короновірус: як говорити з дітьми

БАТЬКАМ


1. Тримайте під контролем власні емоції
Перш ніж говорити з дитиною про небезпечне захворювання, переконайтеся, що контролюєте власну тривогу та страх.  Адже діти часто
віддзеркалюють емоції батьків, тобто, беруть приклад зі своїх батьків, стосовно того як реагувати на незрозумілі їм ситуації. Діти одразу зрозуміють спокійні Ви чи стурбовані, й будуть поводитися аналогічно. Ядитина відчує стурбованість батьків, то  гіперболізує небезпеку в своїй уяві.
    2. Запитайте, що дитина вже знає (чула) про короновірус Не потрібно боятися піднімати цю тему, якщо дитина сама ще не запитувала.  Ви можете стати для неї надійним джерелом інформації.  Відкриті запитання допоможуть оцінити знання Вашої дитини, а також її емоційний стан. Заохочуйте дитину висловлювати свої почуття. Проаналізувавши сприйняття дитини, можна визначити, яким чином далі будувати розмову. Крім того, буде можливість підкоригувати дитячі знання, щоб сформувати реалістичне уявлення про ситуацію:"Зараз багато новин про сезон грипу, мені цікаво, що ти чув про це?"– саме таким може бути початок розмови.
    3. Спілкуйтеся з дитиною правильно Інформувати дитину потрібно зрозумілою мовою, відповідно до її віку. Тільки тоді вона зможе зрозуміти проблему та перестати тривожитися.  Дітей молодшого шкільного віку не потрібно навантажувати зайвими деталями, яка назва вірусу або глобальна загроза захворювання – вони ще не готові це усвідомити. Замість цього поговоріть з дитиною про мікроби і про те, що ми можемо зробити, щоб залишатися здоровими. Підкресліть, що дорослі роблять все можливе, щоб забезпечити безпеку та захист. Обмежте перегляд напружених телевізійних новин, які можуть викликати занепокоєння. В громадських місцях діти можуть побачити людей, які носять медичні маски. Такий зовнішній вигляд підсвідомо викликає страх, тому потрібно пояснити, для чого люди одягають захисні маски, та в яких випадках це доречно робити.  Про симптоматику коронавірусу краще розповісти, провівши аналогію із звичайною застудою, якою дитина хворіла раніше і вилікувалась.
    Розмова з підлітками
    Зрозуміло, що більшість підлітків активно користуються соціальними мережами і вже точно чули про коронавірус. Тут немає сенсу приховувати інформацію, краще, навпаки, шукати разом відповіді на запитання. При цьому бути уважними до різноманітних теорій та чуток (фейків) і використовувати перевірені джерела. Якщо Ваш підліток занепокоєний поширенням коронавірусу, нехай обов'язково розповість про свої страхи. Зі свого боку нагадайте йому про минулий досвід боротьби людства з хворобами, прогляньте з підлітком приклади з історії та успішне подолання хвороби.
5. Продемонструйте свою підтримку. Говоріть про вирішення проблеми стільки, скільки дитині необхідно, щоб відчути себе у безпеці. Вона повинна розуміти, що у будь-який час може прийти до Вас із запитаннями, а обов'язок батьків – її захищати. Реагуйте на потреби дитини, підтримуйте та проявляйте свою турботу. Коли Ваша дитина приходить із запитаннями, відповідайте чесно, щоб уникнути плутанини чи непорозумінь. Якщо у Вас немає відповіді, зверніться до джерела, яке, на Вашу думку, надає корисну та правдиву інформацію. Не варто використовувати категоричні фрази, типу :"Ми всі налякані!", або "Ми тут нічого не можемо вдіяти".
6. Дозвольте дитині контролювати ситуацію. Яким чином це зробити? Показати, що вона може зробити, щоб не захворіти, а також впровадити здорові звички для всієї родини. Це допоможе відчути почуття контролю. Не говоріть про профілактику, як про спосіб налякати дитину та змусити її мити руки. Замість цього поговоріть про кроки, які ВИ ВСІ збираєтесь робити, щоб попередити різні хвороби.
7. Батьки. Батькам у взаємостосунках між собою потрібно бути більш толерантними одне до одного, намагатися все обговорювати. Якщо партнер вже не витримує напруження, - йому потрібно дати можливість побути на самоті. Але це має бути взаємно, час для себе потрібно давати обом партнерам (домовляйтесь). В ситуаціях конфліктів між собою, батькам слід уникати ігнорування, приниження особистості партнера, егоцентризму і використовувати активне слухання, підкреслення значущості партнера.
    Пам'ятайте, що в першу чергу, вам необхідно бути в ресурсномустані самому і не піддаватись паніці.

БУДЬТЕ ЗДОРОВІ!


БАТЬКАМ. 
ВАЖЛИВО!
ВАЖЛИВІСТЬ ДОТРИМАННЯ РОЗПОРЯДКУ ДНЯ УЧНЯМИ, ЯКІ НАВЧАЮТЬСЯ ДИСТАНЦІЙНО НА ЧАС КАРАНТИНУ

    Діти потребують розпорядку. Ось так. І все, що Ви маєте дуже швидко зробити зараз – це розробити новий розпорядок, який включатиме дистанційне навчання з предметів, включати в себе ігровий час, коли дитина може за допомогою свого телефону зв’язатися з друзями, та час, вільний від гаджетів. Також обов'язково має бути час на допомогу батькам із хатніми справами. Вам потрібно думати про те, що Ви цінуєте, і вибудувати такий розпорядок, який це максимально відображає. Для дітей (і для дорослих:)) буде великим полегшенням жити за передбачуваним графіку і знати, коли вони мають навчатись, а який час буде належати їм особисто.

 БАТЬКАМ НА ЗАМІТКУ. ДОЗВІЛЛЯ У РОДИННОМУ КОЛІ

Підтримуйте контакт з друзями і близькими
Для дитини важливо підтримувати контакт з друзями - це знизить рівень її стресу. Також спілкуйтеся з близькими і родичами, яких Ви не
можете відвідати особисто, але хвилюєтесь про їхнє здоров'я. Використовуйте Skype або інші відеочати. Влаштуйте танцювальну вечірку
Якщо карантин не дозволяє Вам гуляти з дитиною на свіжому повітрі, влаштуйте для дитини танцювальну вечірку вдома. Все, що Вам потрібно, - знайти в Інтернеті відповідну музику. Дитині також сподобається, якщо Ви
запропонуєте їй разом зробити декорації до вечірки. Ви можете зробити
банери або плакати.
   Під час карантину використовуйте електронні пристрої з розумом. Батьки дотримуються різних думок з приводу того, чи можна дитині проводити час на карантині за екранами комп'ютерів, планшетів або телевізорів. Одні дозволяють дитині необмежено використовувати
електронні пристрої, щоб розважити її, інші суворо обмежують використання гаджетів.
Забороняти дитині користуватися гаджетами не варто, але необхідно правильно вибирати для неї контент. Їй підійдуть навчальні програми та канали на Youtube. Розважальні відео повинні відповідати віку дитини.
Залучайте дитину до роботи по дому. Дитячі психологи стверджують, що діти старші трьох років отримують користь від того, що допомагають батькам по дому. Чим молодша дитина,
тим більше їй подобається допомагати батькам в різних домашніх справах. Вони допомагають прибирати, накривати на стіл тощо.
Робіть з дитиною поробки. Різноманітні поробки - хороший спосіб розважити дитину і дати їй
можливість проявити свої творчі здібності. Багато батьків стверджують, що це заняття подобається дітям. Для цього можна використовувати підручні матеріали: скотч, картонні коробки з-під взуття, обрізки тканини тощо. Для цих цілей добре підходить різнобарвний обгортковий папір: діти роблять з нього колажі, сукні для ляльок і навіть стіни для фортець. Фантазія дітей безмежна, і вони можуть використовувати для виробів та ігор практично все,
що буде під рукою.
Грайте в улюблені іграшки дитини (молодший шкільний вік) та настільні ігри. Як правило, у кожної дитини є улюблена іграшка, з якою вона може гратися годинами. У когось це настільні ігри, у когось - конструктори Лего. Діти люблять створювати різні об'єкти з деталей конструктора. Щоб мотивувати дитину, Ви можете дати їй завдання. Наприклад, можете запитати її: «Наскільки високу вежу ти можеш побудувати?»

Діти підліткового віку з цікавістю гратимуть у такі настільні ігри як:
 «Уно». Проста, динамічна і весела настільна гра. У неї можуть грати
від 2 до 10 гравців, у віці від 7 років і старше. Основна мета гри –
швидко позбутися всіх своїх карт.
 «Подорож по Європі» — пізнавальна гра для всієї родини. Настільна
змагальна захоплююча гра, яка навчає географії Європи. Одночасно
в ній можуть брати участь 2-5 гравців, від 7 років. Мета гри – стати
кращим, набравши 12 очок і зібравши факти перемоги. Для цього
необхідно правильно відповідати на питання з карток.
 «Ерудит Скреббл» — захоплююча настільна гра. Ця настільна гра в
слова є незамінним атрибутом сімейного дозвілля. Одночасно в ній
можуть брати участь 2-4 гравці. Гра працює за принципом
кросворду, тільки слова складаються на ігровому полі. Основна мета гри – набрати найбільшу кількість очок. Дана розвага розрахована на вікову категорію 7+.
 «Скотланд-Ярд». Захоплююча детективна настільна гра. У ній один з гравців бере на себе роль загадкового Містера Х, а інші стають детективами. Перед ними стоїть нелегке завдання, знайти і зловити злочинця, який може вільно пересуватися по місту. Основне завдання Містера Х – залишитися не спійманим до кінця гри. Одночасно в грі беруть участь 2-6 гравців у віці від 10 років.
 «Діксіт». Надихаюча, несподівана і дуже емоційна настільна гра. Карти для неї були намальовані відомою художницею Марією Кардо. Гра добре розвиває абстрактне та асоціативне мислення. У ній одночасно можуть брати участь 3-6 гравців у віці від 10 років.

ПЕДАГОГАМ

Карантин — річ, звичайно, несподівана. Але цей час дистанційного навчання можна використати не тільки для захисту здоров'я, а ще й для тренування навички планування справ.
Пропоную Вам, шановні педагоги, рекомендації, які допоможуть плідно
працювати протягом цього часу. А головне — встигнути відпочити!

 Перша порада: свій ранок починайте в звичний для Вас час. Ніжитися в ліжку будемо, як зазвичай, у вихідні дні.
 Друга порада: покладіть перед собою чистий папір, це буде Ваш майбутній план. Запишіть у два рядки: першочергове та другорядне. Починайте свій день З ПЕРШОЧЕРГОВОГО!
 Третя порада: на кожне робоче завдання виділяйте час для його виконання (30-45 хвилин) та для ОБОВ'ЯЗКОВОГО ВІДПОЧИНКУ (15-20 хвилин).
 Четверта порада: виконуючи завдання, уважно читайте умови та користуйтесь короткими записами головних слів/думок. Це Вам допоможе зосередитися на важливому в завданні. Якщо щось стало незрозуміло, не зволікайте, повідомлення або дзвінок другові-вчителю стане в нагоді.
Приємне спілкування та корисна порада допоможуть вирішити будь-яке завдання.
 П'ята порада: відмітьте у Вашому плані виконані заплановані дії. Похваліть себе та приступайте до списку справ другої колонки, обов'язково відпочиваючи після виконаного завдання.
 І пам’ятайте, ніхто невзмозі контролювати те, що може далі підкинути нам життя, але ми здатні справлятися із ситуаціями у здоровий спосіб, отримуючи досвід та віру у себе!

БУДЬТЕ ЗДОРОВІ!