STOP BULLYING

STOP БУЛІНГ!

(ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти і науки України
28 грудня 2019 року N 1646

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
03 лютого 2020 р. за N 111/34394)

ПОРЯДОК РЕАГУВАННЯ НА ВИПАДКИ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАНН) У ЗАКЛАДІ ОСВІТИ 

зАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

1. Цей Порядок визначає механізм реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти всіх типів і форм власності, крім тих, які забезпечують здобуття освіти дорослих, у тому числі післядипломної освіти.

2. Терміни, використані у цьому Порядку, вживаються у таких значеннях:

- кривдник (булер) - учасник освітнього процесу, в тому числі малолітня чи неповнолітня особа, яка вчиняє булінг (цькування) щодо іншого учасника освітнього процесу;

- потерпілий (жертва булінгу) - учасник освітнього процесу, в тому числі малолітня чи неповнолітня особа, щодо якої було вчинено булінг (цькування);

- спостерігачі - свідки та (або) безпосередні очевидці випадку булінгу (цькування);

- сторони булінгу (цькування) - безпосередні учасники випадку: кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності).

Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України «Про освіту»«Про соціальні послуги»«Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю»«Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків»«Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні».

3. Проявами, які можуть бути підставами для підозри в наявності випадку булінгу (цькування) учасника освітнього процесу в закладі освіти, є:

- замкнутість, тривожність, страх або, навпаки, демонстрація повної відсутності страху, ризикована, зухвала поведінка;

-         неврівноважена поведінка;

-         агресивність, напади люті, схильність до руйнації, нищення, насильства;

-         різка зміна звичної для дитини поведінки;

-         уповільнене мислення, знижена здатність до навчання;

-         відлюдкуватість, уникнення спілкування;

-         ізоляція, виключення з групи, небажання інших учасників освітнього процесу спілкуватися;

-         занижена самооцінка, наявність почуття провини;

-         поява швидкої втомлюваності, зниженої спроможності до концентрації уваги;

-   демонстрація страху перед появою інших учасників освітнього процесу;

-         схильність до пропуску навчальних занять;

-         відмова відвідувати заклад освіти з посиланням на погане самопочуття;

-         депресивні стани;

-         аутоагресія (самоушкодження);

-         суїцидальні прояви;

-         явні фізичні ушкодження та (або) ознаки поганого самопочуття (нудота, головний біль, кволість тощо);

-         намагання приховати травми та обставини їх отримання;

-         скарги дитини на біль та (або) погане самопочуття; пошкодження чи зникнення особистих речей; вимагання особистих речей, їжі, грошей; жести, висловлювання, прізвиська, жарти, погрози, поширення чуток сексуального (інтимного) характеру або інших відомостей, які особа бажає зберегти в таємниці;

-         наявність фото-, відео- та аудіоматеріалів фізичних або психологічних знущань, сексуального (інтимного) змісту;

- наявні пошкодження або зникнення майна та (або) особистих речей.

4. До булінгу (цькування) в закладах освіти належать випадки, які відбуваються безпосередньо в приміщенні закладу освіти та на прилеглих територіях (включно з навчальними приміщеннями, приміщеннями для занять спортом, проведення заходів, коридорами, роздягальнями, вбиральнями, душовими кімнатами, їдальнею тощо) та (або) за межами закладу освіти під час заходів, передбачених освітньою програмою, планом роботи закладу освіти, та інших освітніх заходів, що організовуються за згодою керівника закладу освіти, в тому числі дорогою до (із) закладу освіти.

Ознаками булінгу (цькування) є систематичне вчинення учасниками освітнього процесу діянь стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, в тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, а саме:

-         умисне позбавлення їжі, одягу, коштів, документів, іншого майна або можливості користуватися ними, перешкоджання в отриманні освітніх послуг, примушування до праці та інші правопорушення економічного характеру;

-         словесні образи, погрози, у тому числі щодо третіх осіб, приниження, переслідування, залякування, інші діяння, спрямовані на обмеження волевиявлення особи;

-         будь-яка форма небажаної вербальної, невербальної чи фізичної поведінки сексуального характеру, зокрема принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська, образи, жарти, погрози, поширення образливих чуток;

-         будь-яка форма небажаної фізичної поведінки, зокрема ляпаси, стусани, штовхання, щипання, шмагання, кусання, завдання ударів;

- інші правопорушення насильницького характеру.

Педагогічні (науково-педагогічні) та інші працівники закладу освіти у разі, якщо вони виявляють булінг (цькування), зобов’язані:

- вжити невідкладних заходів для припинення небезпечного впливу;

- за потреби надати домедичну допомогу та викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;

- звернутись (за потреби) до територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України;

- повідомити керівника закладу освіти та принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).

Подання заяв або повідомлень про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти

1. Учасники освітнього процесу можуть повідомити про випадок булінгу (цькування), стороною якого вони стали або підозрюють про його вчинення стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу або про який отримали достовірну інформацію, керівника закладу освіти або інших суб’єктів реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти.

У закладі освіти заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування) або підозру щодо його вчинення приймає керівник закладу.

Повідомлення можуть бути в усній та (або) письмовій формі, в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації.

2. Керівник закладу освіти у разі отримання заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування):

- невідкладно у строк, що не перевищує однієї доби, повідомляє територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України, принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування);

- за потреби викликає бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;

- повідомляє службу у справах дітей з метою вирішення питання щодо соціального захисту малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування), з’ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування) та вжиття заходів для усунення таких причин;

- повідомляє центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді з метою здійснення оцінки потреб сторін булінгу (цькування), визначення соціальних послуг та методів соціальної роботи, забезпечення психологічної підтримки та надання соціальних послуг;

- скликає засідання комісії з розгляду випадку булінгу (цькування) (далі - комісія) не пізніше ніж упродовж трьох робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення.

ПЕДАГОГАМ ВАРТО ЗНАТИ

Існують певні ознаки, за якими можна розпізнати булінг

         когось затискають в кутку приміщення ;

         коли дорослий підходить до групки дітей вони, замовкають, розбігаються, різко змінюють діяльність ( можуть обійняти «жертву», начебто все в порядку);

         один з учнів не обирається іншими ( в ізоляції);

         весь клас сміється над одним і тим же учнем;

         прізвиська дуже образливі;

         по обличчю одного з учнів: блідий, червоний (у плямах ), в сльозах, наляканий, ознаки насильства на тілі;

         молодші школярі бояться зайти в туалет;

         школярі після уроків не розходяться, когось чекають біля школи

  Поведінка потерпілого виявляється за такими показниками

-    Шкільні речі часто бувають розкидані по класу чи сховані.

На уроках веде себе боязливо, замкнений, коли відповідає, по класу розповсюджується шум, сміх, коментарі.

  Під час перерви, в їдальні, тримається осторонь інших, уникає ровесників і старших школярів, намагається бути недалеко від вчителів.  

-   Дитину ображають, дражнять, дають образливі прізвиська.

-   Добре контактує з вчителями і погано з ровесниками.

-  Запізнюється на уроки або пізно йде зі школи.

Під час групових занять дитину ігнорують або обирають останньою.

Що робити вчителю, якщо дитину принижують

1. Назвіть вголос те, що відбувається в класі. Якщо когось із дітей навмисно доводять до сліз, дражнять, відбирають його речі, штовхають, щипають, б’ють, підкреслено ігнорують – це цькування, насильство. Скажіть про це дітям прямо. Іноді одного цього буває достатньо, щоб насильство припинилось.

2. Поясніть учням: те, що відбувається, - проблема всього класу, а не особиста неприязнь двох-трьох чоловік. Це хвороба, яка може вразити клас. Така розмова зніме протистояння між жертвами, кривдниками і свідками.

3. Наполягайте: подібна поведінка неприпустима ні за яких обставин. Допоможіть дітям зрозуміти, що з ними відбувається, і що відчувають інші люди. Коли їх ображають, принижують.

4.  Разом з учнями сформулюйте правила життя в класі.

5. Підтримуйте атмосферу взаєморозуміння в класі. Давайте дітям відчуття, що її створення – це їх спільна справа і спільна перемога.

6. Об’єднуйте учнів загальними справами.

7. При плануванні класних годин включайте теми направлені на згуртованість, толерантні взаємовідносини в учнівському колективі.


БУЛІНГ - ЦЕ НЕ ЖАРТИ!

З метою протидії булінгу серед дітей та підлітків у навчальних закладах, Управління освіти Міської ради міста Кропивницького пропонує педагогічним працівникам ознайомитись з наступною інформацією:


Реномендації учням щодо уникнення булінгу

Булінг -  це навмисна повторювана (систематична) поведінка, що проявляється у вигляді цькувань, бойкоту, насмішок, поширення чуток, висміювання, псування особистих речей, фізичної розправи, залякування, вимагання грошей, приниження, через інтернет-ресурси тощо.         Намагайся підтримувати стосунки з усіма учасниками колективу. Не розпускай плітки, а почувши плітку, не переказуй її іншим. Відстоюй свою думку, не дозволяй принижувати себе. Підтримуй традиції колективу. Бери участь у спільних колективних заходах. Якщо виникають проблеми у стосунках з однолітками, звернись до класного керівника, соціального педагога, психолога.

Ось кілька стратегій, які можуть допомогти тобі покращити ситуацію і своє самопочуття, зумовлене тим, що відбувається:

·              Уникай агресора та перебувай у товаристві друзів. Намагайся постійно перебувай у товаристві приятеля, щоб не залишатись наодинці з недругом. Перебувай в оточенні приятелів у коридорах або на перерві – скрізь, де можна зустріти булера, по дорозі додому, у транспорті

.·         Стримуй гнів. Розхвилюватись у зв'язку зі знущанням природно, але саме цього й домагаються булери. Це дає їм змогу відчувати себе сильнішими. Намагайся не реагувати плачем. Це вимагає великої кількості тренувань, але це корисна навичка дати відсіч агресору. Іноді корисно практикувати стратегію приведення себе в повну рівновагу, наприклад, рахувати до десяти, записувати свої гнівні слова на аркуші паперу, робити глибокий вдих. Іноді треба навчитися робити непроникний вираз обличчя, поки ти не позбудешся небезпеки (посмішка або сміх можуть провокувати агресора).

·               Дій хоробро, ігноруй агресора. Твердо й чітко скажи йому, щоб він припинив, а потім розвернись та піди. Намагайся ігнорувати образливі зауваження, наприклад, демонструй байдужість чи вдавай, що ти захоплений бесідою. Ігноруючи булера, ти показуєш, що він тобі байдужий. Зрештою, він, імовірно, утомиться діставати тебе.

·                      Усунь провокаційні фактори. Якщо булер вимагає від тебе грошей на обід, принось обід із собою, кажи, що батьки не дають тобі грошей. Якщо він намагається відібрати твій музичний плеєр, айфон, планшет - не бери його до школи.·             Розкажи дорослим про знущання. Учителі, психолог, соціальний педагог, класний керівник, директор школи, батьки допоможуть припинити знущання, а в разі її систематичного характеру – звернуться до компетентних органів захисту прав дитини.

ЯКЩО ОБРАЖАЮТЬ ТЕБЕ

1.      Не протиставляй себе колективу. Намагайся бути доброзичливою людиною, навіть із агресивно налаштованими до тебе членами колективу.

2.    Захищайся: твердо, не переходячи в атаку, не дозволяй принижувати себе, показуй, що можеш постояти за себе.

3.      Розбирайся у причинах, але не займайся самоїдством, не звинувачуй себе ні в чому.

4.      Говори впевнено, але тактовно, коли розмовляєш із булером, стій прямо, поводься спокійно, не бійся, не кричи та тим більше не зчиняй бійку.

5.      Кажи «НІ» і не почувай себе винним.

6.      Шукай підтримки у працівників школи, друзів, батьків. Вони допоможуть тобі.

7.      Не мовчи! Розповідай про знущання та насильство над собою. Це допоможе швидше припинити протиправні дії.

ЯКЩО ОБРАЖАЄШ ТИ

Пам'ятай про свою відповідальність перед законом! До 14 років ти не несеш відповідальності за заподіяну матеріальну або фізичну шкоду – її несуть твої батьки або інші особи, під наглядом яких ти знаходишся. Саме вони мають відшкодувати шкоду, яку ти завдав іншій людини. Якщо ти завдав шкоди спільно з однолітком, її відшкодування покладається на ваших батьків у відповідних частках. З 14 років ти відповідаєш за завдану шкоду самостійно у повному обсязі! Також по досягненні 14 років ти несеш кримінальну відповідальність за тяжкі злочини. Якщо тобі 16 років, тебе можуть притягнути до адміністративної та кримінальної відповідальності!



STOP BULLYING!

На підтримку Всеукраїнської акції "16 днів проти насильства", психологинею освітнього закладу, для учнів підліткового віку проведено заняття із застосуванням настільної гри "Коло безпеки".
Мета: ознайомити учнів з поняттям, формами та структурою булінгу; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навички відповідальної та безпечної поведінки, профілактику насилля в освітньому середовищі.


MESSAGE

ВИКРЕСЛИМО БУЛІНГ!!!


У рамках шкільного проекту "STOP булінг!", учні 7-х класів проявили стійку громадянську позицію щодо попередження та протидії булерства у шкільному середовищі і звернулись до учнів з меседжем "Викреслимо булінг!"


MESSAGE 

ВИКРЕСЛИМО БУЛІНГ!!!

    КЛАСНІ КЕРІВНИКИ 1-11 КЛАСІВ ТА ПЕДАГОГИ-ПРЕДМЕТНИКИ, ЗА ІНІЦІАТИВИ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА, ПЛЕХАНОВОЇ Т.В., ПІДТРИМАЛИ МЕСЕДЖ УЧНІВ 7-Х КЛАСІВ «ВИКРЕСЛИМО БУЛІНГ!»  ПІД ЧАС УЧАСТІ У ТРЕНІНГОВОМУ ЗАНЯТТІ «РОЛЬ ВЧИТЕЛЯ У ПРОФІЛАКТИЦІ ШКІЛЬНОГО БУЛІНГУ».






«STOP БУЛІНГ!»

10 квітня 2019 року, на підтримку шкільного проекту «Стоп булінг!», практичним психологом Плехановою Т.В., для педагогів навчального закладу «НВО №8», було проведено психолого-педагогічний семінар. Мета семінару – продовжити навчання освітян розпізнавати ситуації булінгу (цькування) та вчасно і правильно реагувати на його прояви в освітньому середовищі.Програма психолого-педагогічного семінару «STOP булінг!»1. Презентація «STOP булінг!»:-         булінг (цькування) в закладі освіти; -         форми та види булінгу (цькування);-         чинники та причини виникнення булінгу (цькування);-         учасники булінгу (цькування);-         наслідки булінгу (цькування);-          комплексний підхід до попередження та протидії булінгу (цькуванню) у закладах освіти;-          повноваження та обов’язки працівників закладу освіти з попередження та протидії булінгу (цькуванню).2. Ознайомлення педагогів з результатами анкетування «Шкільний булінг» серед учнів 5-9 класів.3. Заняття з елементами тренінгових вправ «Роль вчителя у профілактиці шкільного булінгу».4. Перегляд блогу практичного психолога. Ознайомлення з меседжем «Викреслимо булінг» учнів 7-х класів.

Немає коментарів:

Дописати коментар